Turer & Reiser

Mjelletur med Jan-Einar og Geir Ove

Jeg, Jan-Einar og Geir Ove bestemte oss for å dra til Mjelle og knipse litt bilder og film, siden det er år og dager siden sist gang vi var der ute. Du finner bilder fra turen ved å klikke på denne linken: Mjelletur 02.08.08 eller trykke på "Bilder" fra menyen oppe. Du kan også se en sammensatt video fra turen ved å klikke her: Video fra Mjelleturen

_MG_0042

Lørdagstur til Maskinisten

I dag har det vært et flott vær ute, så vi tok turen til Maskinisten sammen med blandt annet Roy og Linn.
Det ble bål, pølser, kvikk lunsj, appelsin etc. En fin lørdag!
Maskinisten(1)150308
Prøver å få fyr på bålet!
15032008224

Fine vofsen.

Roy takes a dive

Tur til Sørfinnset

I helga har vi vært hos Rakel og Einar på Sørfinnset. En koselig tur!

Sven og Marcus i Skjerstad

Ei helg preget av avslapping og fisking ser det ut som.

n872545332_823087_438

n872545332_823089_1110

n872545332_823100_4904

Tur til Beiarstua og Tverrbrennstua

Tirsdag 10.juli var mamma, pappa og jeg på tur til to av Bodø og Omegns Turistforening sine hytter, Beiarstua og Tverrbrennstua. Her er noen utvalgte bilder:

Beiarstua

Her kan man ha det gøy!

På Beiarstua kan man også gå på do to og to samtidig!!
Til Tverrbrennstua må man over noen hinder.
Men hva gjør vel det for ei fjellgeit som meg selv?! Winking
Tverrbrennstua.

Hytta og Sverige

Den siste uka har vi vært på hytta på Saltfjellet, og i Skellefteå - Sverige. Det var godt å komme seg bort fra byen en liten stund, og slappe av etter mye skole og mye jobb.

23062007(002)
St.Hans. Lise og Sven på tur til Kjemågvannet, Lønsdal.
26062007(005)
Lise på en uteplass/spiseplass i Skellefteå.
Bilde027
Lykt kjøpt på INDISKA - en fiiin butikk.

Flere bilder fra kveldsturen

Bilde023
May-Lill basker seg nedover.
Bilde024

Kveldtur

I går kveld gikk May-Lill (altså søstra til Sven), og jeg en kveldstur. Turen gikk oppover mot Steigtind og Skaugtua. Været var fantastisk, og vi var på jakt etter utsikten. Den første biten oppover er ganske bratt, men vi gikk på gjennom skogen. Etter mye pust og pes åpenbarte utsikten seg, og vi slo oss ned for å nyte det vi så.
Etterpå gikk vi litt videre opp til foten av Steigtind og Skaugtua. Der var det en postkasse, og vi måtte jo skrive at vi hadde vært der.
Neste gang går vi videre, da skal Steigtind bestiges!

En flott tur!

(Til meg selv: HUSK MYGGSPRAY!)

DSCF5270+lite

DSC00260+lite

DSCF5317+lite

DSCF5293+lite

DSCF5345+lite

Hos Rakel og Einar på Sørfinnset.

I dag tok vi oss en søndagstur til Rakel, Einar, Lasse, Joakim og Jonas på Sørfinnset. Vi hadde en kjempehyggelig dag og ble servert en nydelig middag - lammelår, fløtegratinerte poteter og grønnsaker. Lasse fikk også røska ut ei laus tann når vi var der Winking
En veldig koselig dag!

_MG_7559
Tannlaus
_MG_7539
Minstemann (også tannlaus Winking)

Søndagstur

I dag tok vi oss en søndagstur til Mjelle. På veien måtte vi stoppe, for vi så plutselig 11 rein som gikk rundt og spiste. Det var et uvanlig syn å se rein akkurat der, så vi måtte ta bilde av dem der de gikk.

Rein

131324

Jäckvik

Mandag 26. Februar var det endelig avreise for klasseturen til Jäckvik (Sverige) som vi lenge har venta på. Klokka 0800 kjørte vi to busser av gårde, vi skulle dra sammen med den andre klassen som også går andreåret på førskolelærerstudiet. Vi hadde vårt første stopp like før Rognan (Alt for Rognan) der skulle vi inn på Blodveismuseet for å få høre litt historie fra når det var fangeleir der, en leir som heter Botn-leiren . Det synes jeg var veldig interessant, blant annet fordi jeg har vært mye her i oppveksten. Når vi kjører til hytta vår på Saltfjellet kjører vi forbi Rognan, derfor var det veldig interessant og lærerikt for meg og få vite enda litt mer historie om plassen. Det var mange fangeleirer i området som guiden vår også snakket om, og vi ble fortalt historie også fra Saltfjellet.

Etter lunsj på Rognan kjørte vi videre til Jäckvik og Kyrkans Fjellgård hvor vi skulle bo. Etter å ha plassert oss på rommene og tatt et raskt skift var det ut på skitur. Det vi ikke var klar over var lengden på denne skituren, så vi hadde ikke noe med oss. Det skulle vi hatt, for det gikk BARE oppover og det var et stykke til dit vi skulle gå. Det var heller ikke så veldig kaldt der som det har vært tidligere år, det var bare -6 grader og ikke noe vind, derfor ble vi alle sammen veeeldig varme og svette. Ikke hadde vi spist noe særlig heller, så vi hadde ikke så veldig mye krefter til slutt. Faktisk har det vært kaldere i byen enn det var der på grunn av at det blåser mer i byen.

Omsider dro vi tilbake for å spise middag. Etter middag var det opplegg med både forming og drama, så vi begynte å lage noen dukker vi skal bruke i forbindelse med et prosjekt om flerkulturell forståelse som vi er i gang med. Ida, Charlotte, Ulf, Hege, Ida og meg selv fant ut at dukkene skulle være fra forskjellige land, og jeg skal altså lage en afrikansk dame. Vi avslutta rundt 21 på kvelden og da var vi trøtte.

Tirsdag etter var det skitur igjen. Vi kledde oss bedre etter forholdene og pakka sekkene. Så gikk vi til en gapahuk hvor vi spiste og laga pannekaker. Noen av oss gikk videre etter en liten stund til en hytte som var lengre borte. Det gikk oppover og oppover. Det morsomme var at vi fikk en laaaaang bit å renne ned igjen. Når vi kom tilbake hadde de som ikke var på skitur laga noen leker i snøen til oss, så da var det ut for å leke. Rett etter det begynte vi med å lage snøskulpturer. Da var vi alle ganske slitene, for ingen hadde sovet noe særlig på natta og en lang skitur og mye frisk luft gjør en ganske døsig etterhvert. Etter middag var det tid for drama igjen, men vi måtte avslutte for alle var veldig slitene.

Onsdag var det opp for å fortsette med snøskulpturen. Gruppa jobba mye og effektivt, og snøskulpturen ble utrolig bra!! Egentlig er jeg ganske imponert over oss, og at alle snøskulpturene som ble laga ble så fantastisk flotte. Jeg og de som var på snøskulpturgruppa mi hadde egentlig planlagt å lage en fot med en sile/sklie ned, men det viste seg å bli vanskelig. Vi gjorde en liten endring og fant ut at vi heller skulle satse på å lage en støvel med sile for å gjøre det litt lettere for oss selv. På grunn av at vi plagdes en del i begynnelsen, og på grunn av at støvelen vår står ved siden av en do døpte vi den til ”Skitstøvel”.

På kvelden var vi i et kapell og ble fortalt litt historie. Etterpå gikk jeg, Ida, Hege og Charlotte i badstua på Fjellgården, og det var kjempedeilig. En roligere dag og mer sosialt, veldig koselig.

Torsdag, siste dagen. Vi pakka og vaska oss ut. Klokka 0900 dro vi med bussen 6 mil lengre innover i Sverige til Arjeplog. Arjeplog er stort, men har ca. 3000 innbyggere, så de har mye plass. Der skulle vi på et museum, Silvermuseet, og senere møte en gammel samedame. Dette var kjempeinteressant. Jeg har vært i den byen mange ganger før, men ikke på museet. På en vegg hang det noen portretter av samer, og jeg kjente igjen portrettet til ei samedame. Hun har jeg møtt når jeg var lita og vi var på hytta.

Så var det lunsj og litt shopping, folk måtte jo få handla kvota si. De som jobba på pizzarestauranten vi fant fikk bakoversveis når det plutselig storma 40-50 mennesker inn der og skulle ha mat. Litt rot ble det i bestillingene, men alle fikk mat til slutt. Så bar det hjemover, og vi hadde en 4 timers busstur foran oss. Det var en sliten men fornøyd gjeng. Når vi var kommet over til Norge igjen fikk vi et uventa opphold på Storjord som forsinka oss en time/halvanna. Det var veldig glatt på veiene, og et vogntog hadde sakset i en sving og det var store materielle skader så bussen kunne ikke komme seg forbi før det var rydda. Tidligere på dagen hadde to personbiler kræsjet front mot front på samme plassen. Til slutt kom vi oss forbi, og det var ikke så veldig morsomt å kjøre hjem når det var mørkt og glatt.

Vel hjemme og jeg var stuptrøtt. Det var veldig godt å ta en dusj og legge seg i sin egen seng. Det var en slitsom, innholdsrik, utfordrende og flott tur.

Bilder fra Jäckvik

Inne på Blodveismuseet.
Kyrkans Fjellgård - Hovedhuset.
Pause i gapahuken med Kvikk Lunsj, solbærtoddy og pannekaker.
Kristina og Hege på tur opp til hytta/raststugan. Vi tok like greit scooterløypa. Den var jo så mye finere Winking
Kristina og meg utenfor hytta/raststuga.
Snøleker!

I bakgrunnen er kapellet, og i et av de røde husene ble Lars Levi Lestadius født i år 1800.
I full fart på akebrett.
Snøskulpturgruppa foran snøblokka.

Sandra, Kristina, meg, Tove, Annelise, Wanja og Tonje.
Utgangspunktet!
Bilde024
Jobber med sila.
Bilde036
Jeg maler en lapp på støvelen.
Doen, Skitstøvelen og gruppa jublende på toppen av den.
Trappa bak støvelen.
Marit på do!

Ut på tur

I morgen tidlig drar jeg på klassetur til Jäckvik i Sverige. Gleder meg masse til det, og jeg er heldigvis frisk nå. Sikkert på grunn av "bli-frisk-meldinger". Winking
Så får Sven romstere alene i 4 dager.

Hejdå!!

-Lise

På flyet

Her er vi på flyet. Hvem er det som titter opp bak oss? Kan det være julenissen? Hmmmm......

Sven&Lise

Tilbake fra juleferie

Så var vi tilbake etter ei ukes julefeiring på Bryne hos min storesøs og familien hennes. Det var ei fin jul og uka gikk fort. Hjemme var det 8 grader når vi kom, så det første vi måtte gjøre var å prøve den flunkende nye peisovnen som ble montert rett før vi reiste. Den varmer godt og vi er veldig fornøyde.

LiseGroRobinMartin2
Lise, Gro, Robin og Martin
Lise&Gro4
Lise og Gro
Lise30
Lise og August - sønnen til søskenbarnet mitt.

Tur til Bryne og Stavanger

Fra venstre: Mamma, Lise og pappa. Foto: Sven Anders Løkaas

Torsdag ettermiddag reiste vil til Bryne hvor min storesøs Gro med familie bor. Anledningen var pappa sin 60-årsdag som vi skulle feire der bittelitt før selve dagen. Mamma og pappa hadde allerede reist nedover tidligere. For de som ikke vet det er pappa fra Stavanger og jeg har farfar, tante, onkel og søskenbarn der, derfor var det mest praktisk for oss å ta turen nedover. Gro har også, som nevnt, valgt å bosette seg på disse trakter.
Fredag kjørte vi til Stavanger en tur og titta litt der, før vi fortsatte shoppinga på Bryne. Alltid noe fint å finne. Winking
Lørdag var det feiring av pappa på Bryne Hotell for den nærmeste slekta, og det ble en kjempefin kveld.
I går var det god fårikålmiddag (nam nam) og litt sightseeing rundt på Jæren.

Vi tar nå noen dagers pustepause og kakepause, og fortsetter feiringa i helga. Her kommer bursdagene på rekke og rad. Happy

Gutta på tur

Ja, så var det søndag igjen, og hva er vel bedre enn å ta med seg to gode kompiser på en luftetur i høstværet?! Nærmere bestemt Mjelle! Mang en gang har vi vært der ute, men det er nå en stund siden vi var der sist. Så da ble det slik. Her kommer noen utvalgte bilder fra turen. Marcus er han med den lyse hettegenseren, og Jan-Einar er han med vesken og den blå HH-jakken.

- Sven

Tur til Trondheim

Tirsdag morgen kjørte vi avgårde i mamma og pappa sin Opel Vectra stasjonsvogn som vi var så heldige å få låne. Turen gikk til Trondheim. Badet trenger møbler, og siden det kosta enormt mye å få frakta møbler fra Ikea kjørte vi like greit nedover.
Kom fram tirsdag kveld og dro til Solrun og Chris som vi skulle bo hos. Koselig å se dem igjen, selv om det ikke er SÅ lenge siden sist (i sommer) og ikke minst få se leiligheta som de har flyttet sammen i.

Onsdag var første stopp Ikea. Fikk ALT som sto på lista pluss litt ekstra. Winking Etterpå dro vi til Solsiden kjøpesenter hvor vi slo oss ned på en uterestaurant og spiste litt.
Var sol og godt og varmt. Etter det kjørte vi til Valentinlystsenteret for å si hei til Alf (min ekssvoger, Robin sin pappa) som jobber der. Hadde senere en koselig kveld sammen med Solrun og Chris. Håper ikke det blir lenge til vi treffer dem igjen. Torsdag kjørte vi til Bodø igjen, så det ble mange mil på kort tid.
Nå er det bare å sette i gang med å montere bademøbler. Yes! Winking